Q&A
Löydä vastaus itseäsi askarruttaviin kysymyksiin
Kysymyksiä ja vastauksia digistä
Digi sitä ja digi tätä.
On digiloikkaa, digitalisaatiota, digi-tv:tä ja vaikka mitä;)
Tälle sivulle on koottu pienten ja keskisuurten yritysten päättäjille hyödyllisiä vastauksia digitaalisuuteen liittyen.
Tunnistamme itsekin, että digitaalisuuteen liittyy paljon epäselviä termejä ja määritteitä. Sisällön tavoite on avata osaamistamme kaikkien hyödyksi.
Mikä mietityttää?
Jokainen verkossa toimiva palvelu tarvitsee vähintää ylläpidon. Aiheesta käytetään myös nimeä Hosting. Palvelulle on varattu ”kovalevytilaa” palvelintilaa, josta palvelu latautuu käyttäjän selaimeen. Ylläpito on siis palvelin, jossa on tarvittavat asetukset määriteltynä, jonka ohjelmistoja päivitetään ja mistä itse palvelu (esim verkkosivu) latautuu verkkoon.
Huolenpidolla me tarkoitamme itse palvelun (esim verkkosivu) teknistä päivittämistä, tietoturva-, toiminnallisuus-, ym. päivityksiä, joita on tyypillisesti saatavilla useita kertoja vuodessa.
Monimutkainen kysymys, mutta koitan vastata lyhyesti. Google löydettävyyteen vaikuttavat ainakin seuraavat tekijät: sivuston latautumisnopeus, sivuston toimivuus kaikilla päätelaitteilla, sivuston sisällön laatu ja rakenne, sivuston tekninen toteutus, jotta Google ymmärtää mistä sivuilla kerrotaan.
Hyvät nettisivut löytyvät Googlesta, tarjoavat potentiaaliselle asiakkaalle tietoa yrityksen tuotteista ja niiden hyödyistä, sekä kannustavat ottamaan yhteyttä tai suoraan ostamaan.
Nettisivujen hintaan vaikuttaa niiden tekemiseen käytetty ammattitaito ja aika.
Mikäli yksi ihminen tekee sivut suunnittelusta toteutukseen ja käyttää valmiita pohjia, voi kustannus olla varsin edullinen.
Mikäli sivuista halutaan yrityksen liiketoimintaa kasvattavat, kannattaa niihin käyttää myös hetki ammattitaitoa. Sivut ovat yrityksen näköiset, ulkoasu on graafikon suunnittelema, käyttäjäpolut on mietitty ja Google ymmärtää sivujen sisällön. Teknisellä puolella hyvin toteutetut verkkosivut latautuvat nopeasti, toimivat kaikilla päätelaitteilla ja niitä voi muokata jatkuvasti parempaan suuntaan.
Nettisivut voi julkaista avoimen lähdekoodin järjestelmällä tai suljetun lähdekoodin järjestelmällä. Sujettua lähdekoodia operoi aina jokin yksittäinen taho ja asiakas on aina riippuvainen tämän palveluntarjoajan hinnoista ja kehitysaikatauluista. Avoimessa lähdekoodissa asiakas omistaa itse koodin ja voi halutessaan vaihtaa sivujen jatkokehityksen toisen kumppanille. Maailman suosituin avoimen lähdekoodin järjestelmä on WordPress.
WordPress on maailman suosituin, muokattavin ja asiakasystävällisin julkaisujärjestelmä.
Tarvitset myytävän tai vuokrattavan tuotteen tai palvelun. Lisäksi pitää olla suunniteltuna miten tuote toimitetaan loppuasiakkaalle. Yritykselle pitää myös avata oma maksurajapinta, jotta asiakkaiden tekemät maksut voidaan ohjata yrityksen tilille.
Verkkokauppoja voi avata monen alustan päälle. Me toteutamme kaikki verkkokaupat WordPress:n lisäosalla, joka on WooCommerce. Alusta taipuu kaikkiin tarpeisiin ja on laajannettavissa rajattomasti. Edullisimmillaan voimme toteuttaa verkkokaupan hintaa 2500 € + alv.
Enemmän kävijöitä verkkokauppaan (mainonta). Parempi ostoprosentti (konverio), eli useampi kävijä saadaan ostamaan. Lisämyynti, asiakkaan valitessa ostettava tuote, suositellaan lisätuotteita tai palveluita.
Kyllä voi. Olemme toteuttaneet useampiakin verkkokauppoja, joissa osa tuotteista on ns aineettomia (lahjakortti, kausikortti, lippu jne) sekä osa vuokrattavia (neuvotteluhuone, nosturi, hotellihuone, auto). Verkkokauppa taipuu oikeastaan kaikkeen myymiseen.
Monimutkainen kysymys, mutta koitan vastata lyhyesti. Google löydettävyyteen vaikuttavat ainakin seuraavat tekijät: sivuston latautumisnopeus, sivuston toimivuus kaikilla päätelaitteilla, sivuston sisällön laatu ja rakenne. Sivuston tekninen toteutus määrittää sen, mitä Google ymmärtää sivujen sisällöstä.
Helpoin ja ilmainen työkalu testata nettisivujen toimivuutta on PageSpeed Insight. Se on Googlen ilmainen työkalu. Toimistoilla on monia maksullisia analysointityökaluja, joilla sivujen toiminnasta ja toimimattomuudesta saa tarkempaa tietoa.
- latautumisnopeus
- löydettävyys Googlesta
- sisältöjen laajuus
- sivuston tekninen toteutus ja rakenne
- tietoturva
- saavutettavuus
Jokainen verkossa toimiva palvelu tarvitsee vähintää ylläpidon. Aiheesta käytetään myös nimeä Hosting. Palvelulle on varattu ”kovalevytilaa” palvelintilaa, josta palvelu latautuu käyttäjän selaimeen. Ylläpito on siis palvelin, jossa on tarvittavat asetukset määriteltynä, jonka ohjelmistoja päivitetään ja mistä itse palvelu (esim verkkosivu) latautuu verkkoon.
Huuolenpidolla me tarkoitamme itse palvelun (esim verkkosivu) teknistä päivittämistä, tietoturva-, toiminnallisuus-, ym päivityksiä, joita on tyypillisesti saatavilla useita kertoja vuodessa.
Perinteisessä Chat palvelussa on ihminen vastailemassa esitettyihin kysymyksiin. Uudempi tapa on hyödyntää ChatBot ratkaisua. Palvelun sisälle rakennetaan vastausmalleja, tyypillisimpiin asiakkaiden kysymyksiin. Mikäli asiakas ei saa riittävää vastausta, voidaan ihmistä pyytää laittamaan tarkennettu kysymys tulemaan, johon asiantuntija pääsee myöhemmin vastaamaan.
Mikäli yrityksessä on henkilö, joka voi ajoittain vastailla chatissa esitettyihin kysymyksiin, on mahdollista kytkeä automaattivastaukset pois ja ohjata kysymykset oikealle ihmiselle.
Asiakkaille kannattaa tarjota erilaisia mahdollisuuksia tehdä asioita sivuilla: kokeilla valintojen vaikutusta hintoihin ja saatavuuteen, tarjota mahdollisuus kysyä, ottaa helposti yhteyttä, rakentaa käyttäjäpolkuja sivuston sisälle.
Chat on tyypillisesti pikaviestikanava, jossa asiakas ja yrityksen edustaja voiva kommunikoida reaaliajassa keskenään. ChatBotissa on tämän lisäksi ennalta rakennettuja kysymys-vastaus ketjuja, joilla voidaan antaa vastauksia yleisimpiin kysymyksiin tai ohjata asiakas etsimänsä asian luokse.
Nyt pistit pahan 😉
Meidän kokemuksemme mukaan Leadoo on eniten yhteydenottoja ja myyntiä tuottava työkalu.
Nettisivuille voidaan tehdä lomake, johon käyttäjä voi itse täyttää tai valita vaihtoehdoista itselleen sopivat asiat. Tämän jälkeen lomakkeesta voidaan tuoda tiedot suoraan yrityksen myynnille tai asiakaspalvelulle.
On olemassa paljon erilaisia keinoja palvella asiakkaita nettisivuilla. Tarjoa riittävästi tietoa palveluidesi hyödyistä, tee tiedon löytäminen helpoksi ja tarjoa erilaisia vaihtoehtoja ottaa yhteyttä: chatbot, erilaiset laskurit, lomakkeet sekä ladattavat materiaalit.
Järjestelmä, johon kerätään tietoja nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaista. Asiakkaista voidaan muodostaa asiakasryhmiä ja tehdä kootusti markkinointi toimenpiteitä esim sen perusteella mistä ihmiset ovat kiinnostuneita tai missä ostoputken vaiheessa he ovat.
Suurimmat erot ovat ominaisuuksissa ja hinnoittelumalleissa. Tärkeintä on ensin ymmärtää mitä asioita järjestelmältä halutaan eli mitkä ominaisuudet otetaan käyttöön nyt ja tulevaisuudessa. Myös asiakasmäärän suuruudella on suuri merkitys hintaan.
Tarvitaan taho, jolla on kokemusta useammista järjestelmistä. Tämän jälkeen selvitetään mitä kaikkea järjestelmällä halutaan tehdä ja lopuksi valitaan näiden tietojen pohjalta asiakkaalle järkevin työkalu.
Yksinkertaisimmillaan uutiskirjeen lähetykset tehdään automaatiojärjestelmästä. Tämä on kuitenkin aivan pintaraapaisu. Järjestelmistä löytyy CRM ominaisuudet, jolloin markkinointi ja myynti käyttävät yhteistä järjestelmää ja tekemisestä saadaan mitattavaa.
Verkkoanalytiikka kertoo totuuden mitä nettisivuilla oikeasti tapahtuu. Mistä ihmiset tulevat sivuille (Google, mainonta, Facebook, suoraan kirjoittamalla osoitteen, jne.) Mitä sivuilta luetaan sekä millaisia ihmisiä sivuilla vierailee (sukupuoli, ikä, paikkakunta, laite, jne.)
Suosituin verkkoanalytiikkatyökalu on Google Analytics. Asennus tapahtuu ensin avaamalla yritykselle oma Google Analytics tili. Tämän jälkeen analytiikka -koodi (sckripti) tulee asentaa nettisivujen lähdekoodiin. Koodi lautautuu yhdessä muun sivustokoodin kanssa.
Oikein asennetu verkkoanalytiikka kerää ja tallentaa erittäin laajasti tietoa sivujen käyttäjistä, käyttäytymisestä sivuilla. Tiivistetysti analytiikka kertoo:
- mistä sivuille tullaan
- mitä sivuilta luetaan
- kauanko sivuilla viihdytään
- montako sivua luetaan
- käyttäjän demografia
- laite jolla sivuja käytetään
- mistä käyttäjä poistuu
- käynnin kellonaika ja päivämäärä
- laitteen maantieteellinen sijainti
Tämä on vain otanta kaikesta tiedosta, jota analytiikasta saa.
Yleisin työkalu on Google Analytics, mutta näiden lisäksi sivuilla voidaan käyttää ns ”heatmap” työkaluja, jotka tallentavat käyttäjien hiirenliikkeet sivuilla, jolloin voidaan analysoida miten ihmisten katse kohdistuu sivun eri toimintoihin ja sisältöihin.