Usein kysyttyä
Löydä vastaus itseäsi askarruttaviin kysymyksiin
Kysymyksiä ja vastauksia digistä
Digi sitä ja digi tätä.
On digiloikkaa, digitalisaatiota, digi-tv:tä ja vaikka mitä!
Tälle sivulle on koottu pienten ja keskisuurten yritysten päättäjille hyödyllisiä vastauksia digitaalisuuteen liittyen.
Tunnistamme itsekin, että digitaalisuuteen liittyy paljon epäselviä termejä ja määritteitä. Sisällön tavoite on avata osaamistamme kaikkien hyödyksi.
Mikä mietityttää?
Mitä nettisivujen ylläpito ja huolenpito tarkoittavat?
Verkosta löytyvät nettisivut tarvitsevat aina vähintään palvelintilan. Tää kutsutaan yleisesti ylläpidoksi, Webhotelliksi tai Hostingiksi.
Verkkosivuille varataan ”tallennustila” eli palvelintila, josta sivut latautuvat selaimeen.
Meillä ylläpito tarkoittaa pilvipalvelintilaa, palvelimen ajantasaisia ohjelmistoja, asetuksia sekä näiden jatkuvaa päivittämistä uusimpiin toimiviin versioihin.
Huolenpidolla tarkoitamme itse verkkopalvelun ohjelmiston (WordPress ja lisäosat, plugin) teknistä päivittämistä. Ohjelmistoon ja lisäosiin tulee tyypillisesti tietoturva-, toiminnallisuus-, ym. päivityksiä jatkuvalla syötöllä.
Miten nettisivut löytyvät paremmin Googlesta?
Monimutkainen kysymys, mutta tiivistetysti. Googlen algoritmin tavoite on tarjota tietoa etsivälle mahdollisimman hyvä käyttäjäkokemus. Mitä parempi kokemus, sitä parempi sijoitus orgaanisissa (ei maksetuissa) tuloksissa.
Mitkä asiat vaikuttavat käyttäjäkokemukseen:
- Kuinka nopeasti sivusto latautuu käyttäjän selaimelle
- Miten hyvin sivusto mukautuu eri kokoisille näytöille (tietokone vs puhelin)
- Kuinka hyvin sivusto on teknisesti toteutettu
- Miten laadukasta sivuston sisältö on ja miten sisältö on esitetty Googlen hakukoneelle
- Käyttäjien liikkuminen ja viihtyminen verkkosivuilla (monellako eri sivulla vieraillaan, kauanko sivustovierailu kestää)
- Miten selkeästi käytetyt kuvat on nimetty
- Kuinka looginen sivuston rakenne on
Millaiset ovat hyvät nettisivut?
- Löytyvät hyvin Googlesta
- Ovat selkeät käyttää
- Etsittävä tieto löytyy helpoisti
- Tarjoavat potentiaaliselle asiakkaalle tietoa yrityksen tuotteista ja niiden hyödyistä
- Kannustavat ottamaan yhteyttä tai ostamaan suoraan
Miksi nettisivut ovat niin eri hintaisia?
Nettisivujen hintaan vaikuttaa niiden suunnitteluu ja toteutukseen käytetty ammattitaito ja aika.
Mikäli yksi ihminen tekee sivut suunnittelusta toteutukseen ja käyttää valmiita pohjia, voi kustannus olla varsin edullinen.
Mikäli sivuista halutaan yrityksen liiketoimintaa kasvattavat, kannattaa niihin käyttää useampaa ammattilaista. Sivut ovat yrityksen näköiset, ulkoasu on graafikon suunnittelema, käyttäjäpolut on mietitty ja Google ymmärtää sivujen sisällön.
Teknisellä puolella hyvin toteutetut verkkosivut latautuvat nopeasti, toimivat kaikilla päätelaitteilla ja niitä voi muokata jatkuvasti parempaan suuntaan.
Mitä eroa on eri nettisivualustoissa?
Nettisivut voi julkaista avoimen lähdekoodin järjestelmällä tai suljetun lähdekoodin järjestelmällä.
Suljettua lähdekoodia operoi aina jokin yksittäinen taho/yritys ja asiakas on riippuvainen tämän palveluntarjoajan hinnoista ja kehitysaikatauluista.
Avoimessa lähdekoodissa asiakas omistaa itse koodin ja voi halutessaan vaihtaa sivujen jatkokehityksen toisen kumppanille. Maailman suosituin avoimen lähdekoodin järjestelmä on WordPress.
Miksi WordPress?
Mitä verkkokaupan avaaminen vaatii?
Tarvitset myytävän tai vuokrattavan tuotteen tai palvelun. Lisäksi pitää olla suunniteltuna miten tuote toimitetaan loppuasiakkaalle. Yritykselle pitää myös avata oma maksurajapinta, jotta asiakkaiden tekemät maksut voidaan ohjata yrityksen tilille.
Paljonko verkkokaupan avaaminen maksaa?
Verkkokauppoja voi avata monen alustan päälle. Me toteutamme kaikki verkkokaupat WordPressin lisäosalla, joka on WooCommerce. Alusta taipuu kaikkiin tarpeisiin ja on laajannettavissa rajattomasti. Edullisimmillaan voimme toteuttaa verkkokaupan hintaa 3500 € + alv.
Miten verkkokaupan myyntiä voi kasvattaa?
Enemmän kävijöitä verkkokauppaan (mainonta). Parempi ostoprosentti (konversio), eli useampi kävijä saadaan ostamaan. Lisämyynti, asiakkaan valitessa ostettava tuote, suositellaan lisätuotteita tai palveluita.
Voiko verkkokaupassa vuokrata tuotteita?
Kyllä voi. Olemme toteuttaneet useampiakin verkkokauppoja, joissa osa tuotteista on ns. aineettomia (lahjakortti, kausikortti, lippu jne.) sekä osa vuokrattavia (neuvotteluhuone, nosturi, hotellihuone, auto). Verkkokauppa taipuu oikeastaan kaikkeen myymiseen.
Miten nettisivut löytyisivät paremmin Googlesta?
Monimutkainen kysymys, mutta tässä tiivistetysti. Sijoittumiseen Googlen orgaanisissa hakutuloksissa vaikuttavat ainakin seuraavat asiat:
- Sivuston latautumisnopeus
- Sivuston toimivuus kaikilla päätelaitteilla
- Sivuston tekninen toteutus
- Sivuston sisällöt ja niiden tekninen kertominen Googlelle
- Käyttöjien liikkuminen verkkosivuilla (montako sivua luetaan, miten nopeasti niiltä poistutaan)
- Kuvien nimeämiset
- Sivuston rakenne
Miten nettisivuja testataan?
Mitä asioita nettisivuista kannattaa testata?
- latautumisnopeus
- löydettävyys Googlesta
- sisältöjen laajuus
- sivuston tekninen toteutus ja rakenne
- tietoturva
- saavutettavuus
Mitä nettisivujen ylläpito tarkoittaa?
Jokainen verkossa toimiva palvelu tarvitsee vähintään ylläpidon. Aiheesta käytetään myös nimeä Hosting. Palvelulle on varattu ”kovalevytilaa” palvelintilaa, josta palvelu latautuu käyttäjän selaimeen. Ylläpito on siis palvelin, jossa on tarvittavat asetukset määriteltynä, jonka ohjelmistoja päivitetään ja mistä itse palvelu (esim. verkkosivu) latautuu verkkoon.
Huolenpidolla me tarkoitamme itse palvelun (esim. verkkosivu) teknistä päivittämistä, tietoturva-, toiminnallisuus-, ym. päivityksiä, joita on tyypillisesti saatavilla useita kertoja vuodessa.
Pitääkö chatissa olla jonkun paikalla?
Perinteisessä Chat palvelussa on ihminen vastailemassa esitettyihin kysymyksiin. Uudempi tapa on hyödyntää ChatBot ratkaisua. Palvelun sisälle rakennetaan vastausmalleja, tyypillisimpiin asiakkaiden kysymyksiin. Mikäli asiakas ei saa riittävää vastausta, voidaan ihmistä pyytää laittamaan tarkennettu kysymys tulemaan, johon asiantuntija pääsee myöhemmin vastaamaan.
Mikäli yrityksessä on henkilö, joka voi ajoittain vastailla chatissa esitettyihin kysymyksiin, on mahdollista kytkeä automaattivastaukset pois ja ohjata kysymykset oikealle ihmiselle.
Asiakkaiden palvelu nettisivuilla?
Asiakkaille kannattaa tarjota erilaisia mahdollisuuksia tehdä asioita sivuilla: kokeilla valintojen vaikutusta hintoihin ja saatavuuteen, tarjota mahdollisuus kysyä, ottaa helposti yhteyttä, rakentaa käyttäjäpolkuja sivuston sisälle.
Mikä on Chatin ja ChatBotin ero?
Chat on tyypillisesti pikaviestikanava, jossa asiakas ja yrityksen edustaja voiva kommunikoida reaaliajassa keskenään. ChatBotissa on tämän lisäksi ennalta rakennettuja kysymys-vastaus ketjuja, joilla voidaan antaa vastauksia yleisimpiin kysymyksiin tai ohjata asiakas etsimänsä asian luokse.
Mikä on paras Chat-palvelu?
Nyt pistit pahan 😉
Meidän kokemuksemme mukaan Leadoo on eniten yhteydenottoja ja myyntiä tuottava työkalu.
Mitä nettilomake tarkoittaa?
Nettisivuille voidaan tehdä lomake, johon käyttäjä voi itse täyttää tai valita vaihtoehdoista itselleen sopivat asiat. Tämän jälkeen lomakkeesta voidaan tuoda tiedot suoraan yrityksen myynnille tai asiakaspalvelulle.
Miten saisimme lisää yhteydenottoja nettisivuilta?
On olemassa paljon erilaisia keinoja palvella asiakkaita nettisivuilla. Tarjoa riittävästi tietoa palveluidesi hyödyistä, tee tiedon löytäminen helpoksi ja tarjoa erilaisia vaihtoehtoja ottaa yhteyttä: ChatBot, erilaiset laskurit, lomakkeet sekä ladattavat materiaalit.
Mikä on markkinoinnin automaatio?
Järjestelmä, johon kerätään tietoja nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaista. Asiakkaista voidaan muodostaa asiakasryhmiä ja tehdä kootusti markkinointi toimenpiteitä esim. sen perusteella mistä ihmiset ovat kiinnostuneita tai missä ostoputken vaiheessa he ovat.
Mitä eroa on eri järjestelmissä?
Suurimmat erot ovat ominaisuuksissa ja hinnoittelumalleissa. Tärkeintä on ensin ymmärtää mitä asioita järjestelmältä halutaan eli mitkä ominaisuudet otetaan käyttöön nyt ja tulevaisuudessa. Myös asiakasmäärän suuruudella on suuri merkitys hintaan.
Miten kannattaisi lähteä liikkeelle?
Tarvitaan taho, jolla on kokemusta useammista järjestelmistä. Tämän jälkeen selvitetään mitä kaikkea järjestelmällä halutaan tehdä ja lopuksi valitaan näiden tietojen pohjalta asiakkaalle järkevin työkalu.
Mitä automaatiolla tyypillisesti tehdään?
Yksinkertaisimmillaan uutiskirjeen lähetykset tehdään automaatiojärjestelmästä. Tämä on kuitenkin aivan pintaraapaisu. Järjestelmistä löytyy CRM ominaisuudet, jolloin markkinointi ja myynti käyttävät yhteistä järjestelmää ja tekemisestä saadaan mitattavaa.
Miksi pitää olla analytiikka?
Verkkoanalytiikka kertoo totuuden mitä nettisivuilla oikeasti tapahtuu. Mistä ihmiset tulevat sivuille (Google, mainonta, Facebook, suoraan kirjoittamalla osoitteen, jne.) Mitä sivuilta luetaan sekä millaisia ihmisiä sivuilla vierailee (sukupuoli, ikä, paikkakunta, laite, jne.)
Miten analytiikka asennetaan?
Suosituin verkkoanalytiikkatyökalu on Google Analytics. Asennus tapahtuu ensin avaamalla yritykselle oma Google Analytics tili. Tämän jälkeen analytiikka -koodi (skripti) tulee asentaa nettisivujen lähdekoodiin. Koodi latautuu yhdessä muun sivustokoodin kanssa.
Mitä analytiikka kertoo?
Oikein asennettu verkkoanalytiikka kerää ja tallentaa erittäin laajasti tietoa sivujen käyttäjistä, käyttäytymisestä sivuilla. Tiivistetysti analytiikka kertoo:
- mistä sivuille tullaan
- mitä sivuilta luetaan
- kauanko sivuilla viihdytään
- montako sivua luetaan
- käyttäjän demografia
- laite jolla sivuja käytetään
- mistä käyttäjä poistuu
- käynnin kellonaika ja päivämäärä
- laitteen maantieteellinen sijainti
Tämä on vain otanta kaikesta tiedosta, jota analytiikasta saa.
Miksi on eri analytiikkatyökaluja?
Yleisin työkalu on Google Analytics, mutta näiden lisäksi sivuilla voidaan käyttää ns. ”heatmap” työkaluja, jotka tallentavat käyttäjien hiirenliikkeet sivuilla, jolloin voidaan analysoida miten ihmisten katse kohdistuu sivun eri toimintoihin ja sisältöihin.
Me Oddylla luotamme avoimuuteen ja yhteiseen tekemiseen!
Oddyn asiakkaana Te saatte oman nimetyn yhteyshenkilön, jotta kaikenlainen asiointi on sujuvaa nopeilla reaktioilla. Ei enää turhaa jonottamista tai hidasteluja.
Meidän kanssa ette joudu byrokratian rattaisiin tai jumiin turhauttaviin tikettijärjestelmiin!
Haluaisitteko leikkiä meidän kanssa samalla hiekkalaatikolla?