Verkkosivujen konversio-optimointi

28.8.2023

Verkkosivujen konversio-optimointi. Mitä se on ja miksi siihen kannattaisi panostaa?

Konversio-optimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joita verkkosivujen kehityksessä tehdään, kun halutaan ohjata kävijät tehokkaammin tekemään asioita sivuilla. Erilaisilla muutoksilla ja parannuksilla sivut voidaan saada tehokkaammin tukemaan markkinoinnin ja myynnin tavoitteita. Lue alta blogistamme asiantuntijoidemme ajatuksia aiheesta.

Miksi?

Mainonnalla ja sosiaalisella medialla ohjataan liikettä kotisivuille, mutta se ei aina riitä lisäämään sivujen avulla saatuja tuloja yritykselle. Joskus verkkosivu kävijät käyttäytyvät sivuilla täysin eri tavoin kuin olemme ajatelleet. Kävijä saattaa esimerkiksi harhailla sivuilla, eikä löydä etsimäänsä, jonka jälkeen hän turhautuu ja lähtee pois. Joku käyttäjä saattaa taas säikähtää sivuston jatkuvasti ilmestyviä pop-up ilmoituksia, eikä koskaan päädy ottamaan yhteyttä. Tämän kaltaisissa tapauksissa markkinoinnin toimenpiteillä sivustolle houkutelluista kävijöistä ei saada halutunlaista hyötyä ja käytetyt eurot valuvat hukkaan. Tilanne on kuitenkin useimmiten täysin korjattavissa.

Miten?

Konversio-optimoinnilla pyritään poistamaan mahdollisia esteitä kävijän ostopolulta, jotta haluttujen toimenpiteiden suorittaminen olisi helpompaa. Kun käyttäjää ohjataan tehokkaasti kohti konversioita, näkyvät tehdyt toimenpiteet pian myös saaduissa tuloksissa. Samalla kun verkkosivuja parannellaan, viihtyvät kävijät myös sivuilla paremmin. Google arvottaa paremmin sellaisia verkkosivuja, joilla kävijät pysyvät pidempään. Konversioiden määrän kasvattamisen lisäksi näillä toimenpiteillä voi hyvinkin olla positiivinen vaikutus verkkosivujen yleiseen näkyvyyteen ja tehokkuuteen. 

Millä työkaluilla?

Syitä verkkosivuilta saatuihin heikkoihin tuloksiin voi joskus olla vaikea selvittää. Usein kuitenkin ulkopuolisen analyysi ja erilaiset työkalut antavat tarvittavia uusia ajatuksia sivujen kehittämiseen. Ongelmakohtien selvittämiseen toimivia työkaluja ovat esimerkiksi Google Analytics ja Hotjar. Nämä ovat molemmat ilmaisia työkaluja, joilla voidaan selvittää verkkosivukävijöiden käyttäytymistä ja tehdä niiden avulla päätelmiä kehityskohteista.

Voiko tämän ulkoistaa?

Aina kuitenkaan ei ole aikaa perehtyä näiden erilaisten työkalujen käyttöön tai niillä saatua dataa ei osata hyödyntää. Usein myös omille verkkosivuille tulee helposti sokeaksi, jolloin niitä ei osaa tarkastella objektiivisesti. Näissä tilanteissa on hyvä ottaa ammattilainen avuksi. Teemme analyysin verkkosivujesi käyttäjäkokemuksesta ja listaamme löytämiämme kehityskohteita, jonka jälkeen voimme auttaa tarvittavien muutosten toteuttamisessa. Mikäli haluat kuitenkin ryhtyä tarkastelemaan verkkosivujasi itse, meiltä saat tarvittaessa esimerkiksi Hotjarin asennukset.

Miksi parantaa käyttäjäkokemusta ja tehdä konversio-optimointia sivuille?

  1. Mahdollisuus muuttaa isompi osa kävijöistä myynniksi tai liideiksi
  2. Enemmän hyötyä irti verkkosivuille maksetulla mainonnalla ohjatusta liikenteestä
  3. Sivuston laatupisteet Googlen näkökulmasta nousevat ja sillä saadaan parannuksia mainonnan tuloksiin.
  4. Toimivat ja hyvin optimoidut sivut ovat kaikille paremmat käyttää
  5. Uusia ideoita lisämyynti mahdollisuuksiin verkkokaupoille

Mikäli haluat kuulla aiheesta lisää, ota yhteyttä niin katsotaan miten voisimme auttaa juuri sinun verkkosivujen kehityksessä.

Oliko vinkistä sinulle apua? Sen saa jakaa myös kaverille;)

Verkkosivuja tai verkkokauppaa vailla?

Lisää uutisia

Ota yhteyttä