SEO-hakukoneoptimointi

12.4.2022

SEO-hakukoneoptimointi

SEO-hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa. Artikkeli vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  1. Mitä on SEO optimointi?
  2. Miksi SEO optimointia tehdään?
  3. Mihin SEO optimointi vaikuttaa?
  4. Mistä SEO optimointi koostuu?

1. Mitä on SEO-hakukoneoptimointi?

SEO optimointi on sivuston optimointia hakukoneita varten. SEO tulee sanoista Search Engine Optimization. 

 

Hakukoneille tulee kertoa mistä verkkosivuilla puhutaan ja mitä sivuilla näytettävät kuvat esittävät. Ensisijaisesti puhumme Google optimoinnista, sillä Suomessa Google on käytetyin hakukone 97%:n markkinaosuudella.

2. Miksi SEO optimointia tehdään?

Potentiaalinen asiakas lähtee etsimään ratkaisua ongelmaansa Googlesta. Google siis tietää miten ja millä sanoilla ihmiset tietoa etsivät. 

 

SEO-hakukoneoptimoinnilla verkkosivuja pyritään jatkuvasti muokkaamaan sellaiseen muotoon, että asiakkaat löytävät niiltä etsimänsä tiedon.

 

Optimointia tehdään, jotta sivuille saadaan yritykselle potentiaalisia asiakkaita ja myyntiä.

3. Mihin optimointi vaikuttaa?

Mitä paremmin sivut on optimoitu vastaamaan kuluttajien tarpeisiin sitä korkeammalle ne nousevat Googlen orgaanisissa tuloksissa (ei maksutuissa tuloksissa). Osa ihmisistä valitsee maksetut linkit ja osa maksuttomat eli orgaaniset linkit hakutuloksista. Tutkimuksten mukaan yli 90% ihmisistä valitsee hakutuloksen Googlen ensimmäiseltä hakusivulta.

 

Optimointi vaikuttaa siis verkkosivuilla vierailevien asiakkaiden määrään.

Hetki hevimpää sisältöä;)

4. Mistä optimointi koostuu?

SEO optimoinnin voi jakaa kolmeen osa-alueeseen:

  1. Tekninen SEO
  2. Sivuilla tapahtuva optimointi (On-page SEO)
  3. Sivujen ulkopuolella tapahtuva optimointi (Off-page SEO)

4.1. Tekninen SEO-hakukoneoptimointi

Teknisellä SEO:lla tarkoitetaan sivuston optimointia Google robotteja ja indeksointia varten. Nämä asiat toteutetaan sivuston koodauksen yhteydessä.

 

  1. Sivuston navigaatio ja rakenne
  2. Murupolut eli breadcrumb-valikko
  3. Sivuston selkokielinen url-rakenne ja osoitteet
  4. Tiedon jäsentely (schema.org)
  5. Canonical url
  6. XML-sivukartta (sitemap)
  7. SSL-sertifikaatti (HTTPS-tietoturva)
  8. Sivujen latautumisnopeus
  9. Sivujen toimivuus mobiililaitteilla (responsiivisuus)

4.2. On-page SEO-optimointi

On-page SEO tarkoittaa verkkosivun muokkaamista mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi.

 

  1. Käyttäjäkokemus (UX-user experience)
  2. Hakutulosten klikkausprosentti (CTR)
  3. Bouncerate (välitön poistumisrposentti)
  4. Vierailuaika sivustolla
  5. Luettujen sivujen määrä / vierailu
  6. Sisällön määrä, laajuus ja ajantasaisuus
  7. Sisällön rakenne (otsikot H1, H2 sekä body)
  8. Kuvien nimeäminen (Title ja alt-teksti)
  9. Sivuston sisäinen linkitys

4.3. Off-page SEO-optimointi

Off-page SEO tarkoittaa muiden palveluiden linkittämistä sivusi sisältöihin. Miten luotettavan sivujesi sisältöjä pidetään ja mitkä sivustot viittaavat niille.

 

  1. Organic backlinks (toinen sivusto haluaa viitata sivustoon)
  2. Manual backlinks (lisäät itse sivustosi linkin toiselle sivustolle)
  3. Nofollow Backlinks (esimerkiksi yrityshakemistot)
  4. Yrityksen maininnat sosiaalisessa mediassa
  5. Yrityksen maininta muissa medioissa

 

Aiheesta on kirjoitettu erittäin laajasti tässä artikkelissa.

SEO-hakukoneoptimointi

  1. Sivuston parantelua siten, että Google ymmärtää
  2. Sivuston kehittämistä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi
  3. Yrityksen brändin ja luotettavuuden parantamista verkossa

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Lisää uutisia

Ota yhteyttä