Digivinkit

SEO-hakukoneoptimointi

SEO-hakukoneoptimointi

SEO-hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa. Artikkeli vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  1. Mitä on SEO optimointi?
  2. Miksi SEO optimointia tehdään?
  3. Mihin SEO optimointi vaikuttaa?
  4. Mistä SEO optimointi koostuu?

1. Mitä on SEO-hakukoneoptimointi?

SEO optimointi on sivuston optimointia hakukoneita varten. SEO tulee sanoista Search Engine Optimization

Hakukoneille tulee kertoa mistä verkkosivuilla puhutaan ja mitä sivuilla näytettävät kuvat esittävät. Ensisijaisesti puhumme Google optimoinnista, sillä Suomessa Google on käytetyin hakukone 97%:n markkinaosuudella.

2. Miksi SEO optimointia tehdään?

Potentiaalinen asiakas lähtee etsimään ratkaisua ongelmaansa Googlesta. Google siis tietää miten ja millä sanoilla ihmiset tietoa etsivät. 

SEO-hakukoneoptimoinnilla verkkosivuja pyritään jatkuvasti muokkaamaan sellaiseen muotoon, että asiakkaat löytävät niiltä etsimänsä tiedon.

Optimointia tehdään, jotta sivuille saadaan yritykselle potentiaalisia asiakkaita ja myyntiä.

3. Mihin optimointi vaikuttaa?

Mitä paremmin sivut on optimoitu vastaamaan kuluttajien tarpeisiin sitä korkeammalle ne nousevat Googlen orgaanisissa tuloksissa (ei maksutuissa tuloksissa). Osa ihmisistä valitsee maksetut linkit ja osa maksuttomat eli orgaaniset linkit hakutuloksista. Tutkimuksten mukaan yli 90% ihmisistä valitsee hakutuloksen Googlen ensimmäiseltä hakusivulta.

Optimointi vaikuttaa siis verkkosivuilla vierailevien asiakkaiden määrään.

Hetki
hevimpää
sisältöä;)

4. Mistä optimointi koostuu?

SEO optimoinnin voi jakaa kolmeen osa-alueeseen:

  1. Tekninen SEO
  2. Sivuilla tapahtuva optimointi (On-page SEO)
  3. Sivujen ulkopuolella tapahtuva optimointi (Off-page SEO)

4.1. Tekninen SEO-hakukoneoptimointi

Teknisellä SEO:lla tarkoitetaan sivuston optimointia Google robotteja ja indeksointia varten. Nämä asiat toteutetaan sivuston koodauksen yhteydessä.

  1. Sivuston navigaatio ja rakenne
  2. Murupolut eli breadcrumb-valikko
  3. Sivuston selkokielinen url-rakenne ja osoitteet
  4. Tiedon jäsentely (schema.org)
  5. Canonical url
  6. XML-sivukartta (sitemap)
  7. SSL-sertifikaatti (HTTPS-tietoturva)
  8. Sivujen latautumisnopeus
  9. Sivujen toimivuus mobiililaitteilla (responsiivisuus)

4.2. On-page SEO-optimointi

On-page SEO tarkoittaa verkkosivun muokkaamista mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi.

  1. Käyttäjäkokemus (UX-user experience)
  2. Hakutulosten klikkausprosentti (CTR)
  3. Bouncerate (välitön poistumisrposentti)
  4. Vierailuaika sivustolla
  5. Luettujen sivujen määrä / vierailu
  6. Sisällön määrä, laajuus ja ajantasaisuus
  7. Sisällön rakenne (otsikot H1, H2 sekä body)
  8. Kuvien nimeäminen (Title ja alt-teksti)
  9. Sivuston sisäinen linkitys

4.3. Off-page SEO-optimointi

Off-page SEO tarkoittaa muiden palveluiden linkittämistä sivusi sisältöihin. Miten luotettavan sivujesi sisältöjä pidetään ja mitkä sivustot viittaavat niille.

  1. Organic backlinks (toinen sivusto haluaa viitata sivustoon)
  2. Manual backlinks (lisäät itse sivustosi linkin toiselle sivustolle)
  3. Nofollow Backlinks (esimerkiksi yrityshakemistot)
  4. Yrityksen maininnat sosiaalisessa mediassa
  5. Yrityksen maininta muissa medioissa

Aiheesta on kirjoitettu erittäin laajasti tässä artikkelissa.

SEO-hakukoneoptimointi

  1. Sivuston parantelua siten, että Google ymmärtää
  2. Sivuston kehittämistä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi
  3. Yrityksen brändin ja luotettavuuden parantamista verkossa

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Jukka-Leino-Oddy-Tech

+358 40 516 7612

jukka.leino@oddy.fi

Jukka Leino

Oliko tämä sivu hyödyllinen?

Kiitos palautteesta!

Digivinkit

Verkkosivujen toteuttaja 2025

Verkkosivujen toteuttaja 2025 on todellinen monitaituri. Tähän vinkkiin on koottu osa-alueet, joita...

Lue digivinkki »

OPAS: Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen on yritykselle aina laaja kokonaisuus. Verkkokaupan suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa...

Lue digivinkki »

Verkkosivujen tavoite

Verkkosivujen tavoite: Mitä jokaisen yrityksen pitäisi tietää? Verkkosivujen tavoite. Verkkosivut ovat tärkeä...

Lue digivinkki »

Hyvä digikumppani

Hyvä digikumppani – Oddy Hyvä digikumppani kuuntelee asiakkaan tarpeen, tavittaessa haastaa ja...

Lue digivinkki »

Suomen paras verkkosivukumppani

Suomen paras verkkosivukumppani Suomen paras verkkosivukumppani – Oddy Tech. Asetimme itselle selkeän...

Lue digivinkki »

Verkkosivut ja Google mainonta

Verkkosivut ja Google-mainonta: Tehokas yhdistelmä yrityksen markkinoinnissa Verkkosivut ja Google-mainonta ovat kaksi...

Lue digivinkki »

Ota yhteyttä