Kaikki alkoi ideasta – ja rohkeudesta lähteä liikkeelle
Noin kolme vuotta sitten Aapo Hirvensalo otti meihin yhteyttä. Hänellä ja hänen vaimollaan Jennillä oli selkeä ajatus: rakentaa uudenlainen itsepalvelukonsepti, jossa ihmiset pääsisivät mittaamaan kehonkoostumuksensa helposti, nopeasti ja ilman ajanvarausta.
Aapo pohti tuolloin vielä konseptin liiketoiminnallista potentiaalia ja kysyi, voisimmeko me Oddylla toteuttaa verkkosivut, verkkokaupan sekä digitaalisen “Omabody”-palvelun, josta asiakas näkisi mittaustuloksensa selkeästi ja ymmärrettävästi. Digitaalisen mainonnan avulla palvelua tehtiin tutuksi ja saatiin palvelulle uusia käyttäjiä.
Me uskoimme ideaan heti.
Jo alussa syntyi vahva halu olla mukana rakentamassa tätä tarinaa – ei vain toimittajana, vaan liiketoimintakumppanina, joka tukee kasvua kaikin tavoin.
Ensimmäiset mittauspisteet, ensimmäiset asiakkaat – ja ensimmäiset opit
Alkupääoma tuli perustajien omista taskuista. Ensimmäiset mittauslaitteet, mittauspisteet ja verkkopalvelu rakennettiin ripeästi. Samaan aikaan Aapo ja Jenni hoitivat asiakaspalvelua käytännössä täysin itse.
Kun mittauspisteet avattiin, kiinnostus palveluun heräsi nopeasti. Mainonta, verkkosivujen sisältö ja sosiaalisen median vaikuttajat toivat palvelun äärelle juuri oikeanlaisia käyttäjiä.
Bodymaja alkoi kerätä nimeä – ja me Oddylla jatkoimme rinnalla verkkosivujen, verkkokaupan ja Omabody-palvelun kehittämistä, digitaalista mainontaa ja jatkuvaa sisällöntuotantoa unohtamatta.
Kasvun haasteet: rahoitus, osaaminen ja skaalaus
Palvelun kysyntä kasvoi nopeasti, ja pian eteen tuli tilanne, jossa tarvittiin lisää pääomaa mittauspisteiden avaamiseksi ympäri Suomen. Minulla oli pitkä historia yhteistyöstä sijoittaja Jani Uljaan kanssa, ja ehdotin häntä mukaan keskusteluun.
Janin, Aapon ja minun tapaamisen jälkeen Jani päätti lähteä mukaan sijoittajana.
Tämän myötä pystyttiin avaamaan 5–7 uutta mittauspistettä – ja palvelu laajeni selvästi. Me Oddylla jatkoimme digitaalisen kivijalan vahvistamista.
Omabody – kilpailuvaltti, jota ei voi kopioida
Yksi palvelun keskeisistä vahvuuksista oli alusta asti Omabody. Sen selkeä, visuaalinen ja intuitiivinen tapa esittää sekä mittaustulokset että muutos teki siitä ainutlaatuisen.
Omabody ei ollut vain tulosnäkymä – se oli aidosti motivoiva, käyttäjää ymmärtävä työkalu, joka erotti Bodymajan muista mittauspalveluista.
Kumppanuus kasvaa – hallitus, mentorointi ja tuki
Aapo pyysi minua myöhemmin mukaan yrityksen hallituksen puheenjohtajaksi ja sparraajaksi. Suostuin mielelläni, sillä halusin varmistaa kasvun investointien ja mahdollisten uusien sijoittajien myötä. Itsellenikin oli tärkeää, että Aapon ja Jennin omistus ja määräysvalta säilyivät merkittävimpinä.
Olen pyrkinyt toimimaan mentorina ja tukena – välillä kannustajana, välillä tarvittaessa kriittisenä opponoijana. Kasvun myötä on palkattu uusia tekijöitä, kehitetty osaamista ja tehty myös vaikeita päätöksiä. Kaiken taustalla on ollut halu rakentaa kestävää ja laadukasta palvelua.
Uusi vaihe – uudet osaajat
Reilu vuosi sitten Aapo kertoi uusista potentiaalisista sijoittajista, jotka uskoivat yritykseen. Ukko Kumpulainen ja Kalle Lamminpää lähtivät mukaan – tuoden mukanaan paitsi pääomaa, myös teknistä osaamista, raakaa työtä ja liiketoiminta-ajattelua.
Ukko kehitti käytännössä Omabodyn uuden version ja korjasi monia teknisiä haasteita. Palvelun suorituskyky ja käyttäjäkokemus nousivat täysin uudelle tasolle.
Yhteishenki, joka ei jää exceleihin
Kaiken kehitystyön ja kasvun rinnalla on kulkenut poikkeuksellisen vahva yhteishenki. Omistajat, sijoittajat ja kumppanit ovat oppineet toisiltaan, syöneet yhdessä, laskeneet rinteitä ja toisinaan nostaneet maljan. Tästä on syntynyt tiimi, joka ei ole vain tehokas – vaan myös inhimillinen ja hauska.
70 000 mittausta myöhemmin – Bodymaja on Suomen suurin
Kolmessa vuodessa Bodymaja kasvoi Suomen suurimmaksi kehonkoostumusmittausten tekijäksi. Yli 70 000 tehtyä mittausta tarkoittaa valtavaa tietopohjaa – ja sitä, että tuhannet suomalaiset ovat saaneet konkreettisen sysäyksen oman hyvinvointinsa parantamiseen.
Lopullinen todiste onnistumisesta: yrityskauppa Mehiläisen kanssa
Matkan huipentumana Mehiläinen ilmoitti haluavansa ostaa koko Bodymajan osakekannan ja yhdistää sen osaksi Puhti Labia – toista terveyspalvelua, jonka Mehiläinen oli aiemmin hankkinut.
Puhdin kautta ihmiset ovat saaneet kattavan näkymän laboratoriotuloksistaan. Nyt, kun siihen yhdistetään kehonkoostumusdata, syntyy palvelukokonaisuus, joka on täysin uniikki – ja joka palvelee ihmisiä aidosti monipuolisemmin kuin koskaan ennen. (Mehiläisen tiedote)