Verkkosivujen testaaminen
Verkkosivujen auditointi kertoo mikä sivuissa on hyvää ja mikä vaatii parantelua
Verkkosivujen testaaminen paljastaa kehityskohteet
Verkkosivujen testaaminen eli auditointi paljastaa, miten sivut toimivat käyttäjän näkökulmasta. Mikä sivuissa on hyvää ja mikä kaipaa parantelua. Käymme sivuston läpi sekä suoritamme useita teknisiä testejä, jotta saamme kokonaiskuvan sivuston nykytilasta.
Testaamisen idea on selvittää miten verkkosivujen käytettävyyttä ja käyttökokemusta voisi parantaa. Parantelua vaativat toimenpiteet on helppo priorisoida, kun on riittävästi faktaa pohjalla.
Tyypillisimmät verkkosivujen kehityskohdat:
- Hidas latautumisnopeus
- Aukot tietoturvassa
- Huono toiminta eri päätelaitteilla (desktop, pad tai mobiili)
- Puutteellinen tai vanhentunut sisältö
Verkkosivujen elinkaari
Verkkosivut uusitaan keskimäärin 3-5 vuoden välein
Verkkosivuja tulisi parannella jatkuvasti
Verkkosivut kannattaa testata vähintään kerran vuodessa
Testissä havaittuja puutteita voi korjata välittömästi
Testissä havaittuja puutteita voi korjata välittömästi
Sivuston analytiikka kertoo miten sivuilla käyttäydytään
Jatkuva kehitys pidentää sivuston elinkaarta
Verkkosivujen testaaminen palveluna - Oddyltä
Testaaminen tarkoittaa verkkosivujen läpikäyntiä usealla eri työkalulla että niiden tarkastelua ihmissilmällä.
Auditoinnin lopputulemana on helppo päättää minkä asioiden paranteluun kannattaa panostaa.
Tavoitteena on aina mahdollisimman hyvin toimivat nettisivut, jotta tuottavat yritykselle yhteydenottoja ja kauppaa.
- Puolueeton näkemys sivujen toimivuudesta
- Usealla testillä laaja kokonaiskuva
- Selkeitä faktoja mielipiteiden tueksi
- Kaikissa nettisivuissa löytyy parannettavaa
- Mitä korjataan ja missä järjestyksessä
Verkkosivujen testaaminen - Käyttötapaukset
Miten nopeasti sivut latautuvat?
Testaamalla nettisivut selvitämme miten nopeasti sivut latautuvat käyttäjän koneelle tai puhelimelle. Nyrkkisääntö on että käyttäjä ei jaksa odottaa yli 3 sekunnin latautumista.
Mikä vaikuttaa latautumisnopeuteen?
Yleisimpiä hidastavia tekijöitä ovat liian isot ja väärin pakatut kuvatiedostot, ylimääräinen koodi nettisivuilla ja hidas palvelinympäristö.
Mitä sivuissa kannattaa korjata?
Tyypillisesti pakkaamme ja muokkaamme kuvat nopeasti latautuvaan muotoon. Korjaamme sivujen tietoturvaongelmat. Kerromme millaisella palvelimella nettisivujen kannattaisi olla ylläpidossa.
Mitä tarkoittaa toimivuus eri päätelaitteilla?
Monien yritysten nettisivuja käytetään nykyään 50% tietokoneilla ja 50% kännykällä. Mikäli sivut eivät ole responsiiviset, ne eivät mukaudu käyttäjän päätelaitteen ruudun mukaan. Pahimmillaan kännykällä joutuu “selailemaan” sivua ruudun laidasta laitaan.
Mitä on saavutettavuus?
Nettisivujen saavutettavuudella tarkoitetaan niiden toimivuutta esimerkiksi näkörajoitteisten toimesta. Tietyt väriyhdistelmät eivät erotu toisistaan.
Miksi nettisivut kannattaa testata?
Nettisivujen merkitys yrityksen markkinoinnissa ja myynnissä on suuri. Huonosti toimivat sivut eivät anna hyvää kuvaa yrityksestä eivätkä ainakaan rohkaise olemaan yritykseen yhteydessä. Auditointi kertoo mikä sivuissa toimii ja mikä vaatii parantelua.