Verkkosivujen ostajan opas tiivistää miten löydät yrityksellesi sopivan verkkosivu- ja digitaalisen markkinoinnin kumppanin.
- Määrittele projektille tavoite ja budjettiraami
- Kerää lista potentiaalisista kumppaneista
- Arvioi toimijoiden referenssit ja asiantuntijuus
- Vertaa projektinhallintaa ja jatkuvuutta
- Tarjousten ja hinnoittelun vertailu
- Valitse sopiva kumppani
1. Määrittele projektille tavoite ja budjettiraami
Verkkosivu-uudistuksen tavoite tulee aina olla liiketoimintalähtöinen. Syyn ei koskaan pitäisi olla: “Koska edellisestä uudistuksesta on jo aikaa.”
Kysy itseltäsi (ja mahdolliselta kumppanilta):
- Mikä on verkkosivujen tärkein tavoite meidän liiketoiminnassa?
- Haluammeko lisää liidejä, asiakkaita vai rekrytointeja?
- Miten nykyinen sivusto tukee tätä – vai tukeeko lainkaan?
- Paljonko olemme valmiita investoimaan rahaa ja omaa aikaa?
2. Kerää lista potentiaalisista kumppaneista
Pyri löytämään kumppani, joka on kiinnostunut sinun liiketoiminnastasi eikä tarjoa ainoastaan teknistä ratkaisua.
Oikeanlainen kumppani:
- Kysyy oikeita kysymyksiä.
- Haastaa vanhoja toimintamalleja liiketoiminnassanne.
- Tuo laajaa kokemusta ja osaamista käyttöönne.
- Uskaltaa olla erimieltä tai myöntää olevansa väärässä.
- Tuo uusia ja innovatiivisia ideoita.
3. Arvioi toimijoiden referenssit ja asiantuntijuus
Katso koko tiimiä, älä pelkkiä referenssejä.
Millaista osaamista kumppanilta löytyy ja tuntuvatko he oikeilta sinulle?
- Löytyykö tiimistä osaamista UI/X suunnittelusta?
- Saatko kumppanilta apua sisällöntuotannossa: tekstissä, kuvissa ja videoissa?
- Millaista osaamista löytyy analytiikasta, löydettävyydesä ja mainonnasta?
- Vaikuttaako kommunikaatio selkeältä ja ymmärrettävältä?
- Tutustu referensseihin ja asiakkaiden palautteisiin!
- Hyvä kumppani haluaa saada sinut onnistumaan projektissa.
- Kumppanuus syntyy, kun yhteistyö jatkuu sivujen julkaisun jälkeen.
4. Vertaa projektin hallintaa ja jatkuvuutta
Tutustu kumppanin verkkosivujen uudistamisen prosessiin. Selvitä mitä tapahtuu uusien sivujen julkaisun jälkeen.
Miten verkkosivu-uudistus etenee?
- Sivusto uudistusta ei kannata ajatella kertaluontoisena ponnistuksena.
- Paljonko uudistus vie aikaa ja milloin sinulta odotetaan mitäkin asioita?
- Mikä on realistinen aikataulu uusien sivujen julkaisulle?
- Sivut eivät ole koskaan “valmiit”, mitä tapahtuu julkaisun jälkeen?
- Miten sivuston kehityksessä hyödynnetään analytiikkaa?
- Osataanko sinua auttaa maksetun mainonnan kanssa?
5. Tarjousten ja hinnoittelun vertailu
Älä valitse hinnaltaan halvinta, vaan pyri valitsemaan eniten arvoa tuottava ratkaisu.
Mitä kaikkea tarjous sisältää tai ei sisällä?
- Onko ehdotus rakennettu teidän liiketoiminnan tavoitteet huomioiden?
- Ymmärtääkö kumppani teidän yrityksen toimialaa riittävästi?
- Tarvitsetteko vain verkkosivut vai verkkosivujen tuottamaa myyntiä?
- Onko tarjouksen loppusumma kiinteä vai onko siinä paljon liikkuvia elementtejä?
- Mieti mikä on tärkeintä: tuntihinta, työmäärä vai lopputulos!
- Tarjoaako kumppani verkkosivujen ylläpidon, huolenpidon ja jatkokehityksen?
6. Valitse sopiva kumppani
Millaista palautetta nykyiset asiakkaat antavat yhteistyöstä? Tutustu asiakkaiden kommentteihin, heille toteutettuihin verkkosivuihin ja pyydä tarvittaessa asiakkaiden yhteystietoja. Tyytyväiset asiakkaat kertovat mielellään kokemuksistaan!
Valitse sellainen kumppani, jonka kanssa yhteistyö tuntuu hyvältä ja luontevalta.
- Kumppanuus on yhteistyötä, jossa osapuolet haluavat auttaa toisiaan onnistumaan.
- Kommuniaatio on selkeää ja ymmärrettävää eikä selvittämättömiä asioita ole.
- Toimivassa kumppanuudessa verkkosivut tuovat liiketoimintaanne enemmän kuin ne rahallisesti tai ajallisesti tieltä vievät.
- Hyvien tyyppien kanssa on mukavaa tehdä yhteistyötä!
Varmista seuraavat asiat ja valitse teille sopiva kumppani!
- Projektille on selkeä tavoite
- Kumppani haluaa ymmärtää liiketoimintaasi
- Tiimissä on monipuolista osaamista
- Yhteistyötä halutaan jatkaa uudistuksen jälkeen
- Kustannus on suhteutettu saatavaan arvoon, ei pelkkään tekniseen toteutukseen
- Kumppani tuntuu oikealta ja osaa vastata asettamiisi tavoitteisiin