Oddy-blogi

Verkkosivujen ostajan opas

Verkkosivujen ostajan opas tiivistää miten löydät yrityksellesi sopivan verkkosivu- ja digitaalisen markkinoinnin kumppanin.

  1. Määrittele projektille tavoite ja budjettiraami
  2. Kerää lista potentiaalisista kumppaneista
  3. Arvioi toimijoiden referenssit ja asiantuntijuus
  4. Vertaa projektinhallintaa ja jatkuvuutta
  5. Tarjousten ja hinnoittelun vertailu
  6. Valitse sopiva kumppani

1. Määrittele projektille tavoite ja budjettiraami

Verkkosivu-uudistuksen tavoite tulee aina olla liiketoimintalähtöinen. Syyn ei koskaan pitäisi olla: “Koska edellisestä uudistuksesta on jo aikaa.”

Kysy itseltäsi (ja mahdolliselta kumppanilta):

  • Mikä on verkkosivujen tärkein tavoite meidän liiketoiminnassa?
  • Haluammeko lisää liidejä, asiakkaita vai rekrytointeja?
  • Miten nykyinen sivusto tukee tätä – vai tukeeko lainkaan?
  • Paljonko olemme valmiita investoimaan rahaa ja omaa aikaa?

2. Kerää lista potentiaalisista kumppaneista

Pyri löytämään kumppani, joka on kiinnostunut sinun liiketoiminnastasi eikä tarjoa ainoastaan teknistä ratkaisua.

Oikeanlainen kumppani:

3. Arvioi toimijoiden referenssit ja asiantuntijuus

Katso koko tiimiä, älä pelkkiä referenssejä.

Millaista osaamista kumppanilta löytyy ja tuntuvatko he oikeilta sinulle?

  • Löytyykö tiimistä osaamista UI/X suunnittelusta?
  • Saatko kumppanilta apua sisällöntuotannossa: tekstissä, kuvissa ja videoissa?
  • Millaista osaamista löytyy analytiikasta, löydettävyydesä ja mainonnasta?
  • Vaikuttaako kommunikaatio selkeältä ja ymmärrettävältä?
  • Tutustu referensseihin ja asiakkaiden palautteisiin!
  • Hyvä kumppani haluaa saada sinut onnistumaan projektissa.
  • Kumppanuus syntyy, kun yhteistyö jatkuu sivujen julkaisun jälkeen.

4. Vertaa projektin hallintaa ja jatkuvuutta

Tutustu kumppanin verkkosivujen uudistamisen prosessiin. Selvitä mitä tapahtuu uusien sivujen julkaisun jälkeen.

Miten verkkosivu-uudistus etenee?

  • Sivusto uudistusta ei kannata ajatella kertaluontoisena ponnistuksena.
  • Paljonko uudistus vie aikaa ja milloin sinulta odotetaan mitäkin asioita?
  • Mikä on realistinen aikataulu uusien sivujen julkaisulle?
  • Sivut eivät ole koskaan “valmiit”, mitä tapahtuu julkaisun jälkeen?
  • Miten sivuston kehityksessä hyödynnetään analytiikkaa?
  • Osataanko sinua auttaa maksetun mainonnan kanssa?

5. Tarjousten ja hinnoittelun vertailu

Älä valitse hinnaltaan halvinta, vaan pyri valitsemaan eniten arvoa tuottava ratkaisu.

Mitä kaikkea tarjous sisältää tai ei sisällä?

  • Onko ehdotus rakennettu teidän liiketoiminnan tavoitteet huomioiden?
  • Ymmärtääkö kumppani teidän yrityksen toimialaa riittävästi?
  • Tarvitsetteko vain verkkosivut vai verkkosivujen tuottamaa myyntiä?
  • Onko tarjouksen loppusumma kiinteä vai onko siinä paljon liikkuvia elementtejä?
  • Mieti mikä on tärkeintä: tuntihinta, työmäärä vai lopputulos!
  • Tarjoaako kumppani verkkosivujen ylläpidon, huolenpidon ja jatkokehityksen?

6. Valitse sopiva kumppani

Millaista palautetta nykyiset asiakkaat antavat yhteistyöstä? Tutustu asiakkaiden kommentteihin, heille toteutettuihin verkkosivuihin ja pyydä tarvittaessa asiakkaiden yhteystietoja. Tyytyväiset asiakkaat kertovat mielellään kokemuksistaan!

Valitse sellainen kumppani, jonka kanssa yhteistyö tuntuu hyvältä ja luontevalta.

  • Kumppanuus on yhteistyötä, jossa osapuolet haluavat auttaa toisiaan onnistumaan.
  • Kommuniaatio on selkeää ja ymmärrettävää eikä selvittämättömiä asioita ole.
  • Toimivassa kumppanuudessa verkkosivut tuovat liiketoimintaanne enemmän kuin ne rahallisesti tai ajallisesti tieltä vievät.
  • Hyvien tyyppien kanssa on mukavaa tehdä yhteistyötä!

Varmista seuraavat asiat ja valitse teille sopiva kumppani!

Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle apua, kun lähdet etsimään teille sopivaa verkkosivukumppania! Jatkamme mielellämme keskusteluja kanssanne, yhtenä hyvänä vaihtoehtona.

Lue myös

Kaikki alkoi reilu kolme vuotta sitten ideasta ja..
Asiakkaamme arvostavat, että hinnoittelumme ja palvelumme ovat läpinäkyviä…

Verkkosivujen toteuttaja 2025 on todellinen monitaituri. Tähän vinkkiin..

Verkkokaupan perustaminen on yritykselle aina laaja kokonaisuus. Verkkokaupan..

Verkkosivujen tavoite: Mitä jokaisen yrityksen pitäisi tietää? Verkkosivujen..

Ota yhteyttä