Verkkosivu-uudistuksen muistilista 2023
Verkkosivu-uudistuksen muistilista 2023. Muistilistaan on kerätty asioita, jotka tulee ottaa huomioon verkkosivuja uusittaessa.
Näin varmistat loistavat verkkosivut
- Verkkosivujen tavoite – Miksi verkkosivuja ollaan uusimassa?
- Yrityksen kohderyhmät – Millaisia erilaisia ryhmiä sivujen tulee palvella?
- Visuaalinen ilme – Minkälaisen mielikuvan sivut antavat asiakkaalle?
- Sivujen käytettävyys – Miten asiakkaiden halutaan liikkuvan palvelussa?
- Avainsana-analyysi – Mitkä ovat tärkeimmät sanat, joilla halutaan löytyä?
- Sivujen rakenne – Miten yrityksen tuotteet/palvelut kannattaa ryhmitellä?
- Sivujen sisältö – Varmista riittävän laajat ja hyvin kirjoitetut tekstit
- Tekninen toteutus – Minkä julkaisujärjestelmän valitsette?
- Toteutuksen budjetti vs. odotukset – Paljonko olette valmiita investoimaan vs odotukset?
- Toteutuksen aikataulu – Milloin sivujen tulisi olla valmiit?
- Sopivan kumppanin valinta – Sopivan kokoiselle kumppanille olette tärkeitä!
- Verkkosivujen julkaisu – Älä yritä tehdä sivuista täydellisiä
- Analytiikka – Sivujen ja käyttäjien toimintaa tulee mitata
- Mainonnan aloittaminen – Nyt sivuille tarvitaan lisää kävijöitä
- Palvelun jatkokehitys – Sivuja kannattaa parannella joka kuukausi
1. Verkkosivujen tavoite
Ennen päätöstä sivujen uusimisesta pitää miettiä, miksi sivut halutaan uusia. Mitä uusilta sivuilta odotetaan? Lisää kävijöitä, ratkaisujen parempaa esittelyä, enemmän yhteydenottoja tai suoraa myyntiä.
2. Yrityksen kohderyhmät
Minkälaisia asiakasryhmiä yrityksellä on? Miten asiakasryhmät eroavat toisistaan? Millaisia asiakkaita toivotaan lisää? Kannattaa kirjoittaa auki yrityksen erilaiset asiakassegmentit. Onko asiakkaat toisia yrityksiä vai kuluttajia. Vaikuttaako yritysten: toimiala, sijainti, henkilöstömäärä, liikevaihto, päättäjän rooli tai jokin muu asia? Miten tämä kannattaa huomioida sivuilla?
3. Visuaalinen ilme
Millainen mielikuva asiakkaalle halutaan välittää sivuilla? Onko yrityksellä käytössä brandbook tai graafinen ohjeisto, joiden perusteella myös verkkosivujen ilme suunnitellaan? Käytetäänkö tiettyä fonttia, värejä tai ikoneita? Millainen kuvamaailma valitaan? Millaista materiaalia on jo olemassa?
4. Sivujen käytettävyys
Miten asiakkaiden halutaan liikkuvan sivustolla. Mistä tullaan sivuille, mihin asiakas halutaan ohjata ja mitä asiakkaan toivotaan tekevän sivustolla? Tarjotaanko asiakkaalle tarpeeksi vaihtoehtoja olla yritykseen yhteydessä?
5. Avainsana-analyysi
Yrityksessä on usein vakiintuneet sanat tai “nimikkeet” tarjottaville palveluille. Nyt on kuitenkin hyvä selvittää, millä sanoilla asiakkaat etsivät ratkaisuja Googlesta ja valita sieltä yrityksen käyttämät avainsanat.
6. Sivujen rakenne
Hyvä nyrkkisääntö sivujen rakenteesta olisi seuraava: etusivulla asiakas näkee yrityksen tarjoaman tiivistetysti. Asiakas löytää helposti etsimänsä tuotteen tai palvelun. Halutessaan asiakas voi lukea käyttövinkkejä, tuotteiden tarjoamia hyötyjä ja muiden käyttäjien kokemuksia.
7. Sivujen sisältö
Nettisivuja uusittaessa on monesti hyvä hetki tarkastella myös sisältöjä kriittisesti. Sivuille kannattaa luoda lyhyitä “listoja” pääkohdista, mutta itse kuvaustekstit vaativat pituutta. Google esimerkiksi arvostaa noin 300 sanaa pitkiä sisältösivuja.
8. Tekninen toteutus
Sivuston teknisellä toteutuksella on valtava vaikutus kokonaisuuteen. Suosittelemme valitsemaan avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmän, kuten WordPressin. Alusta on maailman suosituin ja mukautuu eri kokoisiin tarpeisiin.
9. Toteutuksen budjetti vs odotukset
Verkkosivut ovat yrityksen 24/7 avoinna oleva myymälä. Mikäli sivujen odotetaan tuottavan liikevaihtoa, niihin kannattaa myös investoida. Jos taas “esittelysivut” riittää, selviää matalammalla kululla. Odotukset ja panostukset tulee laittaa linjaan.
10. Toteutuksen aikataulu
Rehellinen vinkki, älkää ensin vatuloiko kuukausia uusitaanko sivut vai ei ja sitten odota, että kumppani saa ne hetkessä pyöräytettyä. Realistinen aikataulu verkkosivujen uusimiselle on noin 8 viikkoa.
11. Sopivan kumppanin valinta
Kannattaa valita omalle yritykselle sopivan kokoinen kumppani. Suurelle toimijalle saatatte jäädä pieneksi ja pienelle toimijalle saatatte olla liian suuri.
12. Verkkosivujen julkaisu
Sivut kannattaa julkaista jo “melkein” valmiina. Niitä ei kannata jäädä loputtomasti hinkkaamaan. Julkaisun jälkeen sivuista voi pyytää käyttäjiltä palautetta ja niiden parantelu ei tule loppumaan koskaan. Sivut kannattaa julkaista omalle pilvipalvelimelle, jonka muisti ja nopeus vastaavat sivujenne kävijämäärän tuottamaan kuormaan.
13. Analytiikka
Analytiikka (Google Analytics) on ehdoton työkalu verkkosivujen taustalla. Se kertoo, miten käyttäjät liikkuvat sivuilla, mitä kannattaa parannella ja millaisia tuloksia sivujen kautta saadaan.
14. Mainonnan aloittaminen
Sivuille saadaan kävijöitä erilaisilla keinoilla. Asiakas tuntee yrityksen ja kirjoittaa osoitteen suoraan selaimeen. Sivut alkavat nousemaan Googlen tuloksiin orgaanisesti (ei maksullisesti). Uutiskirjeistä ja sosiaalisesta mediasta saadaan liikennettä. Digitaalinen mainonta on kuitenkin erittäin tehokas tapa hankkia oikeanlaisia kävijöitä verkkosivuille.
15. Verkkosivujen jatkokehitys
Sivujen jatkokehitysksen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Älkää te tehkö sitä virhettä, että luulette sivujen olevan valmiit julkaisuhetkellä. Sivuja kannattaa parennella jatkuvasti, sisältöjen, linkitysten ja teknisen toimivuuden osalta.
Haluatko loistavat verkkosivut?
Nettisivut palvelun sisältää kaikki edellä kuvatut 15 vaihetta ja voit olla varma loistavasta lopputuloksesta!